Refuge : schuilplaats, toevluchtsoord, vluchtheuvel, schuilhut. Chercher refuge : een schuilplaats, toevlucht zoeken. refuge (Fr.), v.(m.) (-s), (veroud., hist.), 1. wijkplaats; 2. uitwijking. Refuge: (latin refugium) -Lieu, endroit où quelqu'un qui est poursuivi ou menacé peut se mettre à l'abri. -Simple abri ou construction en dur plus confortable. contact: Wim Cuyvers, wimcuyvers@wanadoo.fr

DE WEG NAAR . THE WAY TO . LE CHEMIN VERS

Le Montavoix est proche de la ville de Saint-Claude (39200) dans le Jura Français. Depuis le centre de Saint-Claude prendre la direction de Genève, à Rochefort, à la bifurcation avec le D124 ne pas prendre direction Belleydoux, Les Bouchoux, La Pesse, mais rester sur la D436 et continuer direction Genève, après Rochefort, juste avant un pont de rivière, juste avant un grand tournant prendre le premier chemin à gauche, le chemin part directement dans la forêt. Suivre ce chemin jusqu’au petit pont métallique. Il vaut mieux se garer devant le pont : beaucoup de voitures sont trop basses pour passer sans dégât. Garer la voiture sans bloquer le chemin. Traverser le pont, suivre la rivière sur le chemin en cailloux, après cent mètres prendre le chemin qui monte à gauche, suivre pendant une vingtaine de minutes, traverser un pré (veuillez refermer les barrières si elles étaient fermées). Après le pré prendre le chemin qui part tout droit dans la forêt (ne pas suivre le chemin qui tourne à droite). Montez le chemin, passez sous la ligne de haute tension, continuez encore quelques centaines de mètres pour arriver au refuge. En cas de neige : garer la voiture au stade de rugby (stade de Serger), prendre direction la Fontaine aux oiseaux et suivre direction Le Montavoix.

Montavoix ligt dicht bij de stad Saint-Claude (het postnummer is 39200, voor wegbeschrijvingen via internet of GPS komt dat nog al eens van pas) in de Franse Jura. Je moet vanuit het centrum van Saint-Claude de weg naar Genève nemen, je komt aan een splitsing met de D124 (richtingBelleydoux -  La Pesse), je slaat niet af in die richting maar je blijft verder rijden op de D436, vervolgens neem je de eerste (keien)weg links, dat is vlak voor een brug over een rivier in een haarspeldbocht. De weg loopt meteen het bos in. Je volgt de weg ongeveer tweehonderd meter, tot aan een metalen brug, die ziet er wat krakkemikkig uit, maar je kunt er met een auto overheen rijden (oppassen dat je je uitlaat niet beschadigt). Net over dat bruggetje is er een grasveldje waar je de auto (als je al met de auto komt) kan parkeren. Vervolgens loop je langs de rivier omhoog, na goed honderd meter kom je aan een splitsing, je slaat links af (het gaat van hieraf bergop en dat is voor de volle duur van de wandeling), je blijft de keienweg volgen (zo'n twintig minuten wandelen), ook door een wei, tot je aan een bocht komt die 90° naar rechts draait, onmiddellijk na de wei waar je doorheen gelopen bent, in die bocht vertrekt er echter ook een pad het bos in (in het verlengde van de weg die je aan het wandelen was), die moet je hebben. Na een tijdje loop je onder een hoogspanningsleiding door, blijven doorlopen tot je aan het huis uitkomt (in totaal ongeveer 40 minuten lopen vanaf de plek waar je de auto kan parkeren). Als je met het openbaar vervoer komt loop je best van het station van Saint-Claude tot aan het rugbystadion (Stade du Serger), voorbij het stadium lopen en na het laatste huis aan de rechtse kant van de weg een smal pad inslaan (richting fontaine des oiseaux), volgen tot aan een brug over de rivier, de brug oversteken, een smal steil paadje recht omhoog volgen tot je op een keienweg uitkomt, daar naar links. Je blijft de keienweg volgen (zo'n twintig minuten wandelen), ook door een wei, tot je aan een bocht komt die 90° naar rechts draait, onmiddellijk na de wei waar je doorheen gelopen bent, in die bocht vertrekt er echter ook een pad het bos in (in het verlengde van de weg die je aan het wandelen was), die moet je hebben. Na een tijdje loop je onder een hoogspanningsleiding door, blijven doorlopen tot je aan het huis uitkomt (in totaal ongeveer 40 minuten lopen vanaf het rugbystadion).

To get there from the city of St-Claude take the direction Geneva, pass the intersection with the D 124 by continuing on the D436 then take the first road on the left (just before the bridge); Advance on this road until you reach a bridge and you can park right after (or just before when your car is low); walk up from there, hundred meters further you turn to the left, you walk for about 20 minutes, till you’ve passed a prairie, after the prairie, the main path turns to the right, don’t continue on this path, but take the path that goes straight into the forest, you will cross a high voltage line indicated on the map,  continue, you’ll pass at the spring and you will arrive at the refuge.